Wednesday, July 3, 2013

When they gone, we appreciate them more.

"Di sini jua memori tercipta
Walau seketika terjalin kasih kita
Mungkin di sini kita kan terpisah
Kenangan bersama tiada ku lupa"

Wah wah. 
Assalamualaikum. Hye.

Bila mereka pergi, kita akan lebih menghargai. Bukan? Selama dekat 21 tahun aku hidup ni, ramai yang dah pergi jauhhhh dari hidup aku. 

Mula-mula sekali nenek (mak mama). Arwah nenek ni memang aku sayang gila. Sebab dia pandai sangat layang kitorang ni. Paling aku ingat sekali memori dengan dia is.. Kalau time dia tinggal ngan kitorang kat Perak nih, around waktu maghrib tu dia akan tanya aku, " Doh be ko ni?" Aku cam blur-blur dengan kelantan pekat dia nih. Bile aku tanya mak aku maksudnya ape, mak aku cakap,    "Nenek tanye dah azan ke belum..."  Ahahahaha. Tak nak belajar kecek klate sgt annn.

Then arwah nenek ni takkan bukak telekung dia selagi dia x solat isyak lagi. And satu lg, dia akan isi gap antara maghrib ngan isyak tu dengan baca quran. Sangat bagus arwah nenek aku ni. Salute. Dah tua pun masih ada keinginan nak buat kebaikan. Kita ni? Belum tentu lagi tua nanti macam mana. Kan? AllahuAkbar.

Secondly, opah( mak baba). Arwah opah bukanlah orang yang dekat dengan aku. Maksudnya, dengan jiwa aku la. Tak selalu pun bersama-sama melakukan aktiviti bersama. #eh. Tapi, once dia pergi meninggalkan kami, Tuhan saja yang tahu. Arwah opah aku ni dia memang tinggal ngan kami. Ada ruang khas untuk dia dalam rumah ni. Bilik, ruang tamu kecil, dapur and tandas. Khas ayah aku buat untuk keselesaan dia. Pada kebiasaannya kalau aku balik cuti sabtu ahad tu, ayah aku wajib suruh aku p jumpa and salam dia dulu. Jadinya, bila dia pergi, aku rindu nak buat semua tu. Masa awal-awal dia pergi tu, nak melangkah ke bilik dia pun aku sebak. Tengok katil apatah lagi. Allahu.

Rahmati mereka ya Allah,
Sungguh aku mencinta.


Then, 
that person.

Haila.
Lemah iqin.



Mai sini nak bagi kata-kata semangat.

1) Belajarlah melupakan. Belajar.
2) Belajarlah redha. Cari redha tu. Redha takkan dengan mudahnya datang.
3) Cukuplah tu.
4) Berhenti bergantung kepada manusia. Allah pegang semua makhluknya.
5) Giving up on anyone.

Lastly,

"Even if I get knocked down
I will stand my ground
And I’ll never
Hide or run away
Love will prevail
By God it will
Love will prevail
I refuse to fail
Love will prevail"- maherzain

Ameen. Love you.

No comments:

Post a Comment