Wednesday, November 3, 2010

Mencintai Dia

  Salam semua..Alhamdulillah..Alhamdulillh..Alhamdulillah..lafaz yang selayaknya dituturkan kerana masih Allah beri nyawa  untuk hidup saat ini..syukur..

   Perkongsian kali ini ana tertarik untuk berkata tentang cinta Allah.Menyebutnya tidak sesukar membuktikannya..sebab........Cinta ini bukan cinta murahan..Cinta ini bukan cinta yang sementara..Cinta ini membahagiakan..Cinta ini membuatkan aku hidup..Inilah Cinta Ilahi.

cinta Allah memang indah~



   Dulu,ana amek tau gitu2 je tentang cinta ni.Tak pernah ambil tahu lebih2.Tapi bila ana bace majalah..novel..(islami),banyak yang membahaskan tentang cinta ni.ana faham.dan yang tinggal saja hanya untuk mencintai cinta ni.

   Ana bagi contoh ea.Novel Tautan Hati by Kak Fatimah Syarha Noordin..Watak Khazinatul Asrar dalam novel ni sangat sangat memotivasikan ana.Ana tak tipu..Try bace kalau tak percaya.Yang ana sangat kagum dengan dia adalah usahanya yang sangat gigih dalam mencintai Allah.Sangat2 menjaga cinta itu agar tidak di atasi oleh mana2 cinta..Subhanallah!begitu sekali Allah ilhamkan idea untuk Kak Ha buat cerita macam ni...dan ana juga yakin ianya lahir dari peribadi penulis itu sendiri..

   Ana nak kongsi 10 amalan yang dapat mendatangkan cinta Allah...

1)Membaca Al-Quran dengan merenungi dan memahami maknanya.
2)Mendekatkan diri kepada Allah dengan mengerjakan ibadah sunat,setelah mengerjakan ibadah yang wajib.
3)Terus menerus mengingati Allah dalam setiap keadaan,baik dengan hati,dan lisan atau dengan amalan dan keadaan diri.
4)Lebih mendahulukan kecintaan pada Allah daripada kecintaan pada dirinya sendiri ketika dia dikuasai hawa nafsunya.
5)Merenungi,memerhatikan,dan mengenal kebesaran nama dan sifat Allah.Begitu pula hatinya selalu berusaha memikirkan nama dan sifat Allah tersebut berulang kali.
6)Memerhatikan kebaikan,nikmat dan kurnia Allah yang telah Dia berikan kepada kita,baik nikmat lahir mahu pun batin.
7)Inilah yang begitu istimewa iaitu menghadirkan hati secara keseluruhan tatkala melakukan ketaatan kepada Allah dengan merenungi makna yang terkandung di dalamnya.
8)Duduk bersama orang-orang yang mencintai Allah dan bersama para siddiqqin.
9)Menyendiri dengan Allah di saat Allah turun ke langit dunia pada sepertiga malam yang terakhir untuk beribadah dan bermunajat kepadaNya serta membaca kalamNya.
10)Menjauhi segala sebab yang dapat menghalangi antara dirinya dengan Allah.

  Ana di sini mengajak diri sendiri dan semua untuk meletakkan cinta utama kita hanyalah untuk Allah..mari berusaha segigihnya agar dapat merasai manisnya iman..manisnya beribadah kepada Allah..Orang mukmin sentiasa rela bersusah payah untuk mencintai Allah.Hidupnya terlalu sibuk untuk melakukan kebaikan demi kebaikan.Lepas satu kebaikan,satu lagi kebaikan yang dibuat tanpa letih dan jemu..

  Ana juga ingin kongsikan doa Nabi Daud memohon cinta Allah..
  
“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam mengingat Nabi Daud ’alihis-salaam beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412)
  Mari kita amalkan!

  Allah berfirman...

Dari Nabi shollallahu ’alaih wa sallam beliau bersabda: “Bila Allah mencintai seorang hamba, maka Allah berseru kepada Jibril: “Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka cintailah dia.” Jibrilpun mencintainya. Kemudian Jibril berseru kepada penghuni langit: ”Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka kalian cintailah dia.” Penghuni langitpun mencintainya. Kemudian ditanamkanlah cinta penghuni bumi kepadanya.”             (HR Bukhary 5580)


SEKIAN BUAT SEMUA..MOGA PEROLEH MANFAAT DI DUNIA DAN SEMESTINYA DI AKHIRAT SANA..INSYAALLAH..AMEEN YA RABB.

No comments:

Post a Comment