Thursday, December 2, 2010

Oh wanita!

 Salam semua..Lama rasanya ana tak menulis..Ana nak kongsikan dengan antum semua tentang MALU.Adakah kita seorang yang pemalu?pada Tuhan,pada yang berilmu,pada yang mahram...Kali ni,ana mahu spesifikkan malu itu pada yang mahram (malu wanita terhadap lelaki).Cuba kita fikir sejenak,adakah kita selama hidup ini membentengi diri dengan sifat malu?

malulah duhai wanita..aku mohon..

  Melihat keadaan wanita pada akhir zaman ini cukup menjelaskan pada kita yang sifat malu itu kian terhakis dikalangan wanita Islam (muslimah).Berpakaian menjolok mata,pergaulan dengan lelaki yang seolah-olah tiada batas..semua ini berlaku seakan-akan Islam yang dianuti tidak mengajar ummatnya apa-apa.Adakah ia benar?huh! Mestilah sangat tidak benar!

This is not what Islam teach us!
   Semestinya Islam tidak mengajar ummatnya begini.Petang tadi semasa kelas kokurikulum,lecturer cina tu jadi conductor untuk senamrobik.Ana boleh agak apa yang bakal berlaku nanti.Lelaki dan perempuan bersama dalam satu dewan untuk ber'senamrobik'.Inikah yang Islam ajar pada kita?Dipasangkan lagu-lagu yang melalaikan.Astaghfirullah..45 minit awalnya hanya bersenam biasa..Selepas itu diikuti dengan tarian yang tak de kena mengena dengan senamrobik.Hati ini Allah saja yang tahu.Betapa aku tak meredhakan semua ni!Ana melihat ada lecturer wanita (ISLAM) berada dalam dewan yang sama.Tapi yang menghampakan ana apabila melihat warga pendidik itu sendiri menari di tepi pelajar lelaki.AllahuAkbar.Moga Allah beri hidayah pada mereka.Dan moga Allah istiqamahkan ana untuk terus menghormati mereka sebagai penyampai ilmu Allah..amin.

   Ana sangat suka untuk mengajak antum semua untuk menghayati lirik lagu Dilema dari kumpulan Hijjaz.Bismillah,mari hayatinya!


Lihatlah panorama dunia

Wanita bagaikan hilang rasa malunya
Maruah yang menjadi maharnya
Tergadai sia bagai tiada berharga

Di manakah budinya di manakah akhlaknya
Sungguh pilu dan sayu mengenangkannya
Santun tiada lagi nafsu memimpin hati
Kehormatan diri tidak dipeduli

c/o
Oh wanita kembali menginsafi
Kepada asal fitrah kejadianmu
Diciptakan untuk dihormati
Sentiasa diredhai Tuhan Pencipta
Kembali kepadanya juga pada Rasulnya
Pasti dihadirkan taufik dan hidayahnya
Wanita...

Kembalilah ke arah kemuliaan
Contohi peribadi Ummul Mukminin
Rasulullah dijadikan suami
Tertawan kerna keluhuran pekerti
Bukan kerana harta bukan kerana nama
Tapi kerana budi yang disanjungi
Kembalilah...

Wanita perhiasan dunia
Bagai kilau permata di antara kaca
Sayangnya makin pudar cahaya
Hingga tiada lagi beza di antaranya

Bencikan mata liar melihat,bencilah memaparkan kecantikan


Ana sebagai wanita tidak dapat menafikan yang ana sangat malu,benci dan marah bila dipandang oleh lelaki tanpa sebab yang Allah terima.Memandang sekadar hanya untuk mencuci mata?Lupakanlah semua itu.Allah itu Maha Tahu apa niat dan tujuan kalian memandang kelebihan yang ada pada wanita..Dan justeru itu,ana menyeru pada muslimah di luar sana untuk menjaga kecantikan dan kelebihan yang Allah anugerahkan kepada kalian.Janganlah sewenang-wenangnya ditayangkan pada yang mahram.Ingatlah janji Allah tentang azab yang bakal ditempuh buat wanita yang menayangkan auratnya.
  Berpakaianlah seperti yang digariskan Islam.Yakinlah dengan mematuhinya hidupmu jauh dari fitnah,jauh dari hidup yang seakan tiada jalan keluar..
 ' Ketahuilah olehmu...wanita yang solehah dan mulia itu,tidak dipandang dan tidak memandang....'


Malulah duhai wanita


Sabda Rasul shallallahu ‘alaihi wa sallam,
الحَيَاءُ وَالإيمَانُ قُرِنَا جَمِيعًا ، فَإنْ رُفِعَ أحَدُهُمَا رُفِعَ الآخَر
“Malu dan iman itu bergandengan bersama, bila salah satunya di angkat maka yang lainpun akan terangkat.”(HR. Al Hakim dalam Mustadroknya 1/73. Al Hakim mengatakan sesuai syarat Bukhari Muslim, begitu pula Adz Dzahabi)
Begitu jelas Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam memberikan teladan pada kita, bahwasanya rasa malu adalah
identitas akhlaq Islam. Bahkan rasa malu tak terlepas dari iman dan sebaliknya. Terkhusus bagi seorang muslimah, rasa malu adalah mahkota kemuliaan bagi dirinya. Rasa malu yang ada pada dirinya adalah hal yang membuat dirinya terhormat dan dimuliakan.


Peliharalah rasa malu itu pada diri kita, sebagai sebaik-baik perhiasan kita sebagai wanita yang mulia dan dimuliakan. Sungguh, rasa malu itu lebih berharga jika kau bandingkan dengan mahkota yang terbuat dari emas permata, namun untuk mendapatkan (mahkota emas permata itu), kau harus menelanjangi dirimu di depan 
umum.





Bantulah kami Ya Allah...

Bismillahirrahmanirrahim...
Kami lemah ya Allah..Dengan segala kelebihan yang ada pada kami ini,kami mohon padaMu..agar diberi kekuatan untuk terus istiqamah menjaga maruah diri..agar kuat menghadapi dunia yang penuh dengan kemanisan yang kadang kala menggoda iman  kami untuk terus bertahan..amin..

No comments:

Post a Comment