Friday, March 5, 2010

Karya Fatimah Syarha Mohd Noordin

Assalamualaikum…Alhamdulillah syukur kupanjatkan kehadrat Ilahi..aku masihbisa bernafas di dalam agamaMu Ya Allah..posting kali ini ana nak kongsikan serba sedikit ttg ape yang ana dpt dari karya2 kak Fatimah Syarha..Dalam bnyak2 buku karya beliau,buku yang pertama skali ana bace,novel Tautan Hati..novel ni dah lme dkeluarkan..Novel nie pd pandangan ana mmg sesuai untuk bacaan muda-mudi sekarang..mmg mendidik rohani..Antara perkara penting yang ana dpt:









-pentingnya seorang muslimah itu menjaga dirinya dgn baik..berusaha sehabis baik menjadi yg solehah.

-memiliki cinta Ilahi sebelum cinta hambaNya dtg..cintaNya tak pernah menghampakan sesiapapun..

-memelihara ukhuwah sebaik-baiknya..bersangka baik dlm menjalinkan persahabatan..

-menjaga hubungan dgn Allah dan hubungan dengan manusia..hablun minannas,hablun minAllah..

-selalu amalkan zikir qalb..

-bersabar menghadapi sebarang ujian dariNya..sesungguhnya Dialah sebaik2 pengatur..





Buku beliau kedua yang ana dah khatam,buku Pemilik Cintaku Setelah Allah Dan Rasul..subhanAllah..jln cerita yg dsampaikan mmg bagus..ssuai utk adik2 remaja yang baru nak mengenali cinta,bakal2 pengantin baru,pengantin baru,para suami,para isteri dan ibu bapa..pesanan dari kak ha yang amat berkesan dlm diri ana,"Cintailah Allah,nescaya cinta pasangan soleh turut kaumiliki".Kisah dalam buku nie menyerlahkan sesusuk peribadi seorang suami yang boleh dicontohi dengan watak Dr.Muslih..Antare yang penting dlm buku nie:







-berpegang teguh dgn pendirian,"tiada cinta sebelum kahwin"..sbb sedia maklum,percintaan sebelum termaterainya lafaz akad seringkali bertukar menjadi fitnah..akan hilang barakah dan kemanisan sewaktu di alam rumahtangga.Cinta lalai pula hanya akan menyebabkan kita alpa drpd mempersiapkan diri untuk keperluan di duniania dan di akhirat..jika berjaya melangkah ke alam rumah tangga sekalipun,ia terbina atas dasar maksiat.pasti mengundang padah pada zuriat..

-memberi contoh buat bakal suami..cara yang terbaik untuk mendekati muslimah untuk meminang..

-menceritakan tentang sebuah keluarga yang di bina atas dasar islam..sebuah institusi keluarga yang membawa ke syurga Illahi..

-dan yang paling menarik,di dalam buku ini juga diselitkan kewajipan2 sebagai seorang muslim..beserta dalil yang kukuh..





Buku ketiga karya kak ha yang sudah ana bace,novel Syabab Musafir Kasih..novel nie menceritakan tentang seorang anak yatim yang bernama Syabab menjalani hidupnya yang pada permulaanya terumbang-ambing,di bantu oleh jirannya yang prihatin bernama Mumtazah.Syabab membina dirinya dan akhirnya berjaya menjadi graduan Bumi Barakah..antara pengajaran yang dapat diambil:











-Syabab(pemuda) itu pemimpin…berusaha menjadikan diri sebagai lelaki acuan al-quran..

-Letakkan seluruh kebergantungan kita kepada Allah..setelah berusaha,ikhtiar,berserahlah segalanya kepadaNya..

-Yakin dengan Allah.Setiap ujian dan dugaan yang menimpa,pasti ada hikmah yang tersembunyi..Redha dengan ketentuanNya..

-Berpegang teguh dengan harta peninggalan Junjungan..Al-quran dan As-sunnah..







Akhir kalam,buat antum yg belum membaca buku2 di atas,jgn lengah2!antum sume harus bace..banyak input yang boleh kita ambil dari kisah2 yang ada..sekian,wAllahua'lam..

1 comment:

  1. Jzkk ats pkongsian.. Stakat ni bru baca satu, Tautan Hati.. Yup, mmg mntap pengisiannya.. Pentingnya seseorang muslim itu mmastikan dirinya sntiasa berada dlm lingkungan yg baik..

    Buku2 lain Fatimah Syarha blum dbaca.. Cdangnya Syabab Musafir Kasih.. InshaAllah, jika bkesempatan nnt..

    ReplyDelete