Sunday, March 14, 2010

Kuatkan hamba..

 
   Alhamdulillah..tahmid dan syukur buat Tuhan sekalian alam..Tuhan yang menetapkan segala yang terjadi di langit dan di bumi..Pada tanggal 11 Mac yang lalu,keputusan SPM keluar..ana berusaha sebagai hamba yang lemah bersyukur dan redha dengan ketentuanNya..walaupun pahit untuk ditelan,namun apa lagi yang mampu aku lakukan,setelah berusaha,kuserahkan segala urusan kepadaMu Ya Allah..Engkau Maha mengetahui asbab semua yang kau berikan kepadaku..Aku yakin Ya Allah,disebalik kesedihan yang Kau berikan ini,terselit seinfiniti hikmah yang hanya Engkau yang tahu..
  Alhamdulillah,keluarga ana redha dgn apa yang ana dapat..Kata ayah,"ini rezekimu duhai anak".Kata ibu,"Allah sedang mengujimu..telah banyak nikmat yang Dia beri tanpa kita sedar..Dia ingin kau lebih dekat denganNya..dekat sekali..Mungkin di saat kau sedang seronok dengan nikmatNya,kau lupa pada yang memberi..".Benar kata mereka..Ini bukan penamat bagiku..Perjalananku masih jauh..Mungkin jalan yang kuidam-idamkan selama ini bakal memesongkan aku jauh dariMu..Mungkin jua aku takkan berjaya dengannya..
  Firman Allah dalam Surah Al Baqarah ayat 284,Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya...Ini bermaksud,Allah tahu yang aku mampu menghadapinya..mungkin ini balasan atas semua dosa2 yang telah aku lakukan..Masakan seorang yang dididik dengan biah solehah di sekolah agama tak dapat menerima semua ini?Aku merenung ke dalam diri.Apa guna belajar ilmu agama andai tidak diamalkan...terimalah semua ini sebagai batu loncatan untuk aku lebih berusaha dengan gigih untuk berjaya...
  Ya Allah,berikan daku kekuatan untuk menghadapi semua ini..dan semua yang bakal Kau berikan..aku hambaMu yang lemah..pinjamkan aku sedikit kekuatanMu untuk aku terus di jalanMu..Wahai Allah,jauhkan aku dari putus asa..bimbing aku untuk memandang ujian dariMu ini sebagai motivasi bagiku..Yakinkan aku dengan janji-janjiMu buat hamba-hambaMu yang beriman..amin,amin ya Rabbal a'lamin..

No comments:

Post a Comment