Thursday, October 13, 2011

Dhuha itu magnet rezeki.

picture dari deviantart.com actually.then,sy edit=)
Asssalamualaikum:)
Selamat pagi:)
Dah solat dhuha pagi ni?
Jom...


 Solat sunat dhuha.Selalu kamu amalkan?:)Amalkanlah.Penjelasan solat dhuha oleh JAIS.
  
  "Solat sunat dhuha ialah solat di waktu pagi. Waktunya sesudah matahari terbit sehingga matahari di tangah-tengah langit (kira jam 12tgh). Dilakukan antara dua rakaat hingga lapan rakaat. Ada sebahagian kitab menyatakan sehingga 12 rakaat. Dari segi pembacaan di dalam solat sunat dhuha tiada wajib membaca surah-surah tertentu di dalam rakaat tersebut. Cuma kebiasaan yang dilakukan oleh para ulama iaitu pada rakaat pertama dibaca surah Fatihah dan surah Wasy-Syamsi atau surah Al-Kafirun. Manakala rakaat kedua dibaca Al-Fatihah dan surah Ad-Dhuha atau surah Al-Ikhlas."


 Mudah sahaja untuk dilakukan.Ini sedikit perkongsian yang saya google.


Luangkan waktu
Waktu pelaksanaan shalat Dhuha adalah ketika matahari mulai naik sepenggalan, kira-kira seperempat jam setelah matahari terbit hingga waktu zawal (matahari tergelincir). Dan waktu yang paling afdhal adalah ketika matahari mulai panas.

Memang, tidak mudah untuk melaksanakan shalat Dhuha. Karena waktunya bertepatan dengan jam-jam dimulainya aktivitas keseharian, orang sibuk bekerja mencari rezki pada waktu tersebut. Namun, sesempit apapun waktu kita karena aktivitas sehari-hari, jika kita luangkan waktu sejenak untuk mengerjakan shalat Dhuha, Insya Allah tidak akan mengurangi jatah rizki yang telah ditentukan untuk kita. Kalau toh meluangkan waktu pada waktu tersebut tidak memungkinkan pula, karena peraturan perusahaan yang begitu ketat dan mengikat, shalat Dhuha bisa kita kerjakan sebelum masuk jam kerja. Nah, mari awali kerja kita dengan melaksanakan shalat Dhuha.

Disadur dari : Majalah Islam Ar- Risalah Hal. 54 Edisi 96 / Vol. VIII / No.12 Jumadal Akhir - Rajab 1430 H / Juni 2009



 Sebelum ke kuliah,luangkanlah masa dalam 5 minit untuk dhuha.Waktu senggang di pejabat,ringankanlah kaki ke musolla untuk dhuha.Mungkin pada permulaan,ia susah.Tapi,kalau ia dibiasakan dan menjadi rutin harian kita,insyaAllah tak susah mana pun.Ikhlaskanlah hati.


 Solat dhuha ini pada saya,mendidik hati mengharapkan rezeki itu sepenuhnya dari Allah.Sebelum minta pertolongan dari manusia,mintalah dari Dia.Dia yang membukakan pintu rezeki kita semua.Ya,Dialah.


 Dalam sujud yang terakhir pula,boleh dibaca doa ini.Seberapa yang mampu.


Maksudnya:Kurniakanlah kepadaku ilmu dan hikmah Wahai Tuhan Yang Maha Pemberi dan kurniakanlah rezeki padaku Ya Tuhan Yang Memberi Rezeki Dengan Senang.

Kemudian,bacalah doa ini.

Maksudnya:Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah,

jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu,limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.


  Sekarang saya pun sedang mengulang-ulang dengar lagu UNIC ni.Untuk permudahkan mengingat doanya.Mari.


 InsyaAllah.Mudah-mudahan membantu.Mohonlah dengan yakin dan seyakinnya.Rezeki itu milik Allah.Kita hanya meminjam.Pohonlah agar rezekimu itu jauh dari perkara haram.Biar sedikit rezekimu,asalkan ia bersih dalam redhaNya.amin.

Wassalam.

2 comments:

  1. Assalamualaikum cik wardah..syukur Alhamdulillah saudari rajin kerjakan solat sunat dhuha. Teruskan lakukan ibadah sunat yg satu ni insyaAllah rezeki dipermudahkan Allah dan diberkati olehNya..Kaklong pun suke dgr nasyid kmpulan UNIC tu huhu..pagi2 otw g keje slalu kuar kt radio ikim.fm,dh hafal pun..dlu lps solat sunat dhuha siap bwk doa tu skali nk bcenye skrg ni dh leh hafal..Alhamdulillah..jom la lawat blog kaklong nanti yer..Salam ukhwah,Wassalam..

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam kak.Terima kasih sbb sudi ziarah teratak yg x sberapa ini.Alhamdulillah,moga Allah tetapkan hati utk terus beramal.InsyaAllah sy ke sana.Salam ukhuwwah juga buat kak long.:)

    ReplyDelete