Friday, October 7, 2011

Wanita,kita lupa!

Oh muslimah!
Muslimah.
Allah ciptakan lembut sifatnya,lembut hatinya.
Tapi wanita Allah beri 9 nafsu dan 1 akal,berbanding lelaki Allah beri 9 akal dan 1 nafsu.
Sebagai seorang wanita,saya tahu.Nafsu wanita cenderung kepada wang,kecantikan,anak-anak,perhiasan... Tapi,wanita yang bijak,muslimah yang mulia,mampu mengawal nafsunya.Dia mampu membezakan samada keinginannya itu masih dalam tuntutan syarak ataupun tidak.

 Saya bagi contoh.Seorang wanita,bertudung besar(labuh@bidang 60@50),pergi ke kedai tudung.Jalan,jalan..Ternampak tudung ariani(agak popular,agak mahal)..Kalau diikutkan hati dan nafsu,nak je dia beli.Yalah,warna pun menarik,tak labuh sangat(sesuai dengan badan),kain pun x tebal sangat.TAPI..
Iman dia terusik."Kalau aku pakai,mungkin menarik pandangan lelaki,mungkin mudah untuk tudung yang tak berapa labuh itu ditiup angin lalu menampakkan dada.Boleh jadi juga..."

 Muslimah.Kalau pada pandangan saya,dan saya kata begini adalah untuk mengingatkan diri saya juga.Bertudung cukuplah kalau..
  -menutup aurat
  -kemas

Kan?
  
  Jom tengok video ni.JAHILIYAH MODEN.Bermanfaat,sebab dia mengingatkan kita.Wanita mudah lupa bila nak tampil cantik dan sebagainya.Sampai lupa tujuan.

Wanita
Perhiasan dunia
Bagai kilau permata di antara kaca
Sayangnya makin pudar cahaya
Hingga tiada lagi beza di antaranya
-Hijjaz-

Sekian,wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment