Tuesday, November 1, 2011

Di sini kutemu 1

Time kat pantai weekend yg lepas:)


Assalamualaikum:)
Sebelum ni CikWardah ada janji untuk post my first cerpen kat blog kan?
Now,you can read it.
Here you're!


DI SINI KUTEMU




     “Nisa,cuba dengar jap lagu ni.Best kot.Layan habis ni.”kata Harir atau nama penuhnya Layyinul Harir pada rakan sebiliknya itu.Sambil tangannya menghulur earfon dan disambut bersama senyuman Nisa.Mereka berdua sedang melipat kain di ruang tamu.Petang itu mereka menghabiskan masa melipat pakaian yang hampir tiga hari tidak berlipat.
     “Ada-ada je kawan aku sorang ni”balas Nisa sambil menyumbat telinganya dengan earfon yang diberi Harir.Memek muka Nisa berubah sejurus musik berputar.Senyumnya mati.Dia kenal benar dengan lagu itu.Lagu yang pernah didedikasikan seseorang buatnya suatu masa dahulu.  
     “Kenapa Nisa?Awak ok?Lagu tu buat awak sedih ke?”bertubi-tubi soalan ditanya Harir.Hairan melihat tingkah Nisa yang  tiba-tiba berubah.
     Selama Harir mengenali Nisa,dia suka mendengar lagu-lagu indon.Selalu sahaja mereka bertukar-tukar lagu yang digemari masing-masing.Agak kontra jika dilihat luaran mereka berdua.Bertudung labuh,selalu menghadirkan diri ke majlis-majlis agama di universitinya itu.Bagi mereka,selagi minat itu tidak melalaikan dan tidak menjauhkan diri mereka dari mengingati Allah,ia di bolehkan.
     “Tak de ape.Mungkin sebab jiwang dan menyentuh soul sikit kot.Haha.”balas Nisa selamba sambil berjenaka.Hatinya sebak.Matanya berkaca.Dibiarkan saja.Lagu Aku Dan Dirimu nyanyian Ari Lasso dan Bunga Citra Lestari itu membuatkan Nisa terkenang kembali memori hitamnya dulu.Perit sekali.

                                                        ****************************

     Teet,teet..Bunyi  telefon bimbit Nisa menandakan mesej baru diterima.“Sayang,kat mana tu?Jom lunch sekali,sebelum Yus solat jumaat”.Sejurus selepas membaca mesej dari kekasih hatinya itu,laju jemari Nisa menaip untuk membalas. “Nisa baru habis kuliah biologi ni.Nisa on the way,tunggu ya.”
     Begitulah selalunya.Yus dan Nisa pasangan yang sedang hangat bercinta.Yus atau nama penuhnya Ikhwan Yusri,pelajar Matrikulasi Perlis  yang sangat terkenal dengan kelincahannya bermain bola keranjang.Tinggi orangnya.Ditambah pula dengan wajahnya yang tampan ala-ala orang arab,membuatkan dirinya sangat dikenali.
     Sungguh,ramai manusia berpandangan andai punya wajah yang tampan,tiada gunanya tanpa kekasih hati.Begitu juga perempuan.
     Kata mereka, “Muka dah cantik sayanglah tak ada teman istimewa”.
Kata-kata manusia begitu jugalah yang sedikit sebanyak mempengaruhi Nisa untuk menerima Yus sebagai kekasihnya.Nisa sudah muak dengan pujuk rayu manusia bernama lelaki sejak di bangku sekolah lagi.Meskipun berada dalam biah solehah di Sekolah Menengah Kuala Lumpur,tetap ada pelajar yang begitu asyik mencari cinta.
  Tetapi,berbeza dengan cara Yus memikat hati Nisa.Mungkin pada pandangan mata kasar boleh menilai ianya cinta islamik.Enti enta dan sebagainya.Dipendekkan cerita,Nisa menerima Yus hanya melalui rakan-rakan sekuliahnya.
     “Assalamualaikum.”sapa Nisa setelah tiba di meja kafe tempat Yus menunggunya.
     “Waalaikumussalam.Meh duduk.”jawab Yus sambil wajahnya terukir senyuman manis.Dialihkan buku-buku yang di baca sementara menunggu Nisa sampai.
     “Macam mana kelas hari ni?Presentation ok?”soal Yus.
      “Alhamdulillah semua ok.Cuma tadi Nisa nervous sikit,sebab Miss Chiew yang mengajar kelas Nisa hari ni.Cik Wahidah tak hadir.Dia demam.Sayang tahulah kan Miss Chiew tu macam mana..Tegas sangat bila mengajar.”adu Nisa.Dia sangat selesa berkongsi kisah hidupnya bersama Yus.Lapang dadanya bila Yus sudi mendengar.
  Baginya,Yus seorang yang sangat memahami jiwanya.Semua kisahnya di matrikulasi Yus tahu.Tiada satu pun yang tertinggal.Begitu Nisa mempercayai Yus melebihi kawan baiknya yang mengenalinya terlebih dahulu.
  Setelah selesai memilih lauk,mereka ke kaunter pembayaran. “Makan berdua hari ni ya Yus”,sapa Mak Tipah.
     “Aah,free hari ni.Sebelum solat jumaat.”balas Yus.Nisa yang berdiri di sebelahnya tersenyum malu-malu.Mak Tipah selalu menegurnya bila dia bersama dengan Nini.
     “Berapa semuanya ya Mak Tipah?”tanya Yus.
     “Lapan setengah.Hari ni Mak Tipah belanjalah lima puluh sen tu.”balas Mak Tipah.
     “Terima kasih Mak Tipah.”
     “Sama-sama.”
 Yus dan Nisa berlalu dari kaunter untuk menjamah makanan bersama.Cuaca tengahari itu tak terlalu terik seperti semalam.Yus memilih untuk makan di meja bahagian tepi di kafe itu.Beberapa pasang mata sedang asyik melihat keberadaan mereka.
  Aisyah,rakan sekelasnya,juga salah seorang daripada ahli badan dakwah di matrikulasi juga ada di kafe.Duduk berhampiran dengan mereka.Nisa dapat merasakan Aisyah kurang selesa dengan kehadiran Yus dihadapannya.
  Nisa nekad, “Ala,aku bukan buat apa pun.Makan je.Diorang memang begitu.Jealous sebab aku aku ada pakwe baik macam Yus ni.Buat tak tahu je Nisa.Abaikan,abaikan...”monolog Nisa.
  Seusai mereka menghabiskan makanan,Yus mengeluarkan sesuatu dari begnya.
     “Untuk sayang.Yus beli masa temankan Haikal keluar ke Jusco semalam.”sambil tangannya menghulurkan bungkusan kepada Nisa.Dicapai dan dibukanya bungkusan itu dengan cermat.Sehelai selendang berjalur merah dan hitam kelihatan.Nisa memandang wajah Yus dan tersenyum.
     “Thanks sayang.Cantik selendang ni.”Balas Nisa.Senyum dibibir Nisa masih tidak lekang.Bungkusan selendang dimasukkan ke dalam begnya.
     “Yus pergi dulu ya.Dah pukul 12.35 ni.”
     “Ok,assalamualaikum.”Balas Nini sambil tersenyum.
     “Waalaikumussalam.Jaga diri.”Yus pun berlalu meninggalkan Nini.
     “Baik sungguh kau pada aku,Yus.”Bisik Nini sambil melangkah ke kediamannya.
    
     “Cik Nisa.....menung apa tu...”Lamunan Nisa terhenti.Dia sedar dirinya diperhatikan Harir.
     “Tak ada apalah”Balas Nisa sambil tersenyum.
     “Ingatkan terkenang siapa tadi..”Usik Harir.
     “Ye lah tu.Dah,dah.Lipat kain tu sampai habis.Nak makan pulak nanti.”
     “Eh,eh...orang dah habis lipat ni mak cik..”
     “Oh,yekeBaiklah.Saya yang tak habis lipat lagi ni”Terus dicapai baju-baju yang belum habis dilipatnya.
     “Jauhnya aku mengelamun...”Bisik Nisa.



     Seperti hari Selasa yang biasanya,Nisa dan Harir tidak ada kuliah pada sebelah pagi.Hanya ada tutor pada sebelah malam.Harir pagi-pagi lagi sudah keluar.Ada group discussion katanya.Kiranya Nisa berseorangan pagi itu.Rakan serumahnya yang lain ada kelas.Mereka berlainan kos dari Nisa dan Harir.Harir dan Nisa mengambil jurusan Bioteknologi Makanan manakala enam lagi rakan serumahnya mengambil kos Fizik Gunaan.
  Meskipun berlainan kos dan belum sampai setahun mereka kenal,masing-masing punya sahsiah yang baik.Mereka sangat berlapang dada sesama sendiri.Ini membuatkan Nisa selesa bersama mereka.
  Dia berbaring memandang siling.Kipas berputar laju.Fikiran Nisa kosong pagi itu.
     “Aishh..boringla pulak Harir tak ada.Tiada siapa nak diajak bersembang.”Nisa memuncungkan bibirnya membuat gaya comel.
     “Haa,onlinelah...”Desis hatinya.Terus dia meluru ke meja studi.Kemas.Harir juga begitu.Semenjak ke USIM,Harir banyak membimbingnya menjadi lebih baik.Nisa bukan seorang yang pengemas sebelum ini.Katil saja dia malas kemas.
  Dicapainya komputer riba  Apple pemberian abah sempena hari lahirnya yang ke-18.Dihalakan kursor dan menaip Cikwardah.blogspot.com.Blog kegemarannya semenjak dikenalkan oleh Harir.Tiada lagi korean movie  yang menjadi pengisi masa luangnya semasa di matrikulasi dulu.
 Nisa lansung tidak mengenali pemilik blog itu,meskipun beliau menuntut di universiti yang sama dengannya.Beliau yang lebih senang dikenali sebagai CikWardah itu penuntut tahun tiga dalam kos Fizik Gunaan seperti yang tertulis dalam biodatanya di blog.Ingin sekali Nisa bertemu  dengannya.
Post terbaru CikWardah bertajuk “Dhuha itu magnet rezeki”.
    “Macam best ni.”Terus difokuskan matanya ke skrin komputer.

Asssalamualaikum:)
Selamat pagi:)
Dah solat dhuha pagi ni?
Jom...
Solat sunat dhuha.Selalu kamu amalkan?:)Amalkanlah.Mari saya kongsikan dengan kamu penjelasan solat dhuha yang saya petik dari laman web rasmi JAIS.
  
  "Solat sunat dhuha ialah solat di waktu pagi. Waktunya sesudah matahari terbit sehingga matahari di tangah-tengah langit (kira jam 12tgh). Dilakukan antara dua rakaat hingga lapan rakaat. Ada sebahagian kitab menyatakan sehingga 12 rakaat. Dari segi pembacaan di dalam solat sunat dhuha tiada wajib membaca surah-surah tertentu di dalam rakaat tersebut. Cuma kebiasaan yang dilakukan oleh para ulama iaitu pada rakaat pertama dibaca surah Fatihah dan surah Wasy-Syamsi atau surah Al-Kafirun. Manakala rakaat kedua dibaca Al-Fatihah dan surah Ad-Dhuha atau surah Al-Ikhlas."


 Mudah sahaja untuk dilakukan.Ini sedikit perkongsian yang saya google.


“Waktu pelaksanaan shalat Dhuha adalah ketika matahari mulai naik sepenggalan, kira-kira seperempat jam setelah matahari terbit hingga waktu zawal (matahari tergelincir). Dan waktu yang paling afdhal adalah ketika matahari mulai panas.

Memang, tidak mudah untuk melaksanakan shalat Dhuha. Karena waktunya bertepatan dengan jam-jam dimulainya aktivitas keseharian, orang sibuk bekerja mencari rezki pada waktu tersebut. Namun, sesempit apapun waktu kita karena aktivitas sehari-hari, jika kita luangkan waktu sejenak untuk mengerjakan shalat Dhuha, Insya Allah tidak akan mengurangi jatah rizki yang telah ditentukan untuk kita. Kalau toh meluangkan waktu pada waktu tersebut tidak memungkinkan pula, karena peraturan perusahaan yang begitu ketat dan mengikat, shalat Dhuha bisa kita kerjakan sebelum masuk jam kerja. Nah, mari awali kerja kita dengan melaksanakan shalat Dhuha.”

Disadur dari : Majalah Islam Ar- Risalah Hal. 54 Edisi 96 / Vol. VIII / No.12 Jumadal Akhir - Rajab 1430 H / Juni 2009



 Sebelum ke kuliah,luangkanlah masa dalam 5 minit untuk dhuha.Waktu senggang di pejabat,ringankanlah kaki ke musolla untuk dhuha.Mungkin pada permulaan,ia susah.Tapi,kalau ia dibiasakan dan menjadi rutin harian kita,insyaAllah tak susah mana pun.Ikhlaskanlah hati.


 Solat dhuha ini pada saya,mendidik hati mengharapkan rezeki itu sepenuhnya dari Allah.Sebelum minta pertolongan dari manusia,mintalah dari Dia.Dia yang membukakan pintu rezeki kita semua.Ya,Dialah.


 Dalam sujud yang terakhir pula,boleh dibaca doa ini.Seberapa yang mampu.



http://1.bp.blogspot.com/-sDyYVb6oUGQ/TpYugPVnzdI/AAAAAAAAAZo/dZSs4Qiw-ww/s400/dhuha2.jpg
Maksudnya:Kurniakanlah kepadaku ilmu dan hikmah Wahai Tuhan Yang Maha Pemberi dan kurniakanlah rezeki padaku Ya Tuhan Yang Memberi Rezeki Dengan Senang.













Kemudian,bacalah doa ini.
http://2.bp.blogspot.com/-RpysVbqHp90/TpYvc19-AtI/AAAAAAAAAZw/BWoiS8yn1Z8/s400/dhuha3.jpg
 InsyaAllah.Mudah-mudahan membantu.Mohonlah dengan yakin dan seyakinnya.Rezeki itu milik Allah.Kita hanya meminjam.Pohonlah agar rezekimu itu jauh dari perkara haram.Biar sedikit rezekimu,asalkan ia bersih dalam redhaNya.amin.

 Begitulah perkongsian CikWardah pada hari itu.Ringkas.Mengajak semua untuk mengamalkan amalan sunnat yang semakin dilupakan.

     “Astaghfirullah.Dah pukul 11 ni.Baik aku solat dulu.”Bisik hati Nisa.Terus dia melangkah ke bilik air untuk berwudhuk.
 Memang blog CikWardah sedikit sebanyak memberi panduan dan peringatan pada Nisa.Penyampaiannya saja tidak terlalu berat.Bukan setakat perkongsian berbentuk islamik,blog CikWardah juga berkongsi kisah hidupnya di universiti.Suatu hari nanti Nisa juga berhajat untuk memiliki sebuah blog.Berkongsi apa yang bermanfaat untuk diri dan ummah.Seperti yang tertulis dalam blog CikWardah,
Sabda Rasulullah:Sampaikan dariku walau sepotong ayat.”
     “InsyaAllah”Bisik hati Nisa.

********************************

Petang itu hujan.Nisa memilih untuk berada di bilik.Tidak  seperti selalunya,dia dan teman serumahnya akan keluar beriadah di taman berhampiran kolej kediamannya. 
      “Apa yang dimenungkan tu Cik Nisa oi....”Suatu suara menerobos dari luar pintu bilik.Segera dia memalingkan wajahnya ke arah suara itu.
Kelihatan Harir,rakan sebiliknya itu sedang menyandarkan badannya pada bingkai pintu.Senyuman lebar terukir ,diiringi gelengan kepala.Tenang melihat senyumannya itu.Menenangkan.Satu rasa yang sukar untuk diungkap dengan kata.Hadirnya memberi banyak makna semenjak hidupku bermula di universiti ini.Tidak lama kemudian,Nisa membuka langkah mendekati katil.
     “Terfikir apa ni Nisa?”Dilabuhkan punggungnya ke atas katil.Hampir dengan Nisa.Nisa kekal dengan posisinya.Tidak berubah.
     “Mengenang dosa aku,Harir.Malu rasanya  bila teringat balik”Jawab Nisa tanpa memandang wajah temannya itu.Dia malu.
     “Hmm,tu la sifat orang beriman.Malu dengan dosa yang pernah dilakukan. Alhamdulillah engkau masih ada rasa malu.Tak seperti sesetengah manusia,dah la dikelilingi dengan dosa,masih tak malu mengulangi kembali.”
Respon Harir membuatkan Nisa terasa ingin berkongsi kisahnya dengan temannya itu.
     “Harir,nak dengar cerita aku?Tanya Nisa bersemangat.
     “Mestilah nak,kalau engkau selesalah dengan aku.Aku ok je”
     “Aku percaya engkau Harir” Nisa membetulkan posisinya.Dia bangun dari baringannya lantas bersila dihadapan Harir.Tangannya menyentuh lembut lutut Nisa.
     “Begini..............”Cerita Nisa panjang lebar.Diceritakan kisah cintanya di matrikulasi kepada Harir.
     “Apa yang membuatkan engkau putus dengan dia?”tanya Harir menduga Nisa.
     “Sebelum kami melangkah keluar dari matrikulasi,dia menyuarakan hasratnya untuk mengakhiri hubungan kami.Katanya dia tak mampu menjaga hati.Selalu teringatkan aku berbanding Dia.Semakin jauh dari Allah katanya.Kemanisan beribadah juga makin pudar.”
     “Jadi dia salahkan engkau?”
     “Tak”Nisa mneggelengkan kepalanya,lalu tunduk.
     “Habis tu?”
     “Sikit pun dia tak salahkan aku.Dia kata dia yang tersalah langkah.Katanya lagi, tanpa ikatan yang sah,aku dan dia tiada apa yang menghalalkan  hubungan kami.”
Lama Nisa terdiam.Dia tahu perit untuk Nisa mengingat semula kenangan itu.
     “Kemudian?”
     “Mula-mula aku tak dapat terima.Susah sangat,sebab aku sayang nak tinggalkan dia dan kenangan kami.Terlalu banyak yang kami lalui bersama dalam tempoh setahun tu.”Mata Nisa berkaca.
     “Dekat seminggu aku lost contact dengan dia.Call,sms,email, semua aku tak reply.Dia minta aku maafkan semua kesalahan dia.Dia yang memulakan semuanya.”
     “Endingnya?”Berkerut dahi Harir.
     “Aku minta kakak aku temankan aku  untuk berjumpa dengan dia.Aku nekad.Semenjak dia minta putus,aku tak tinggal solat hajat setiap malam.Minta petunjuk,kenapa semua ni berlaku.Then,aku jumpalah dia.”
     “Aku cakap yang aku redha.Aku sedar kesalahan kami dan aku maafkan semuanya. Sebelum berjumpa dengan dia,aku dah bungkuskan semua barang yang dia pernah hadiahkan pada aku sepanjang hubungan kami.Then,aku bagi dia.”
     “Dia ambil?”Tanya Harir.
     “Tak.Dia tolak.Katanya,dia halalkan semua barang-barang tu.Anggap saja pemberian dia itu sebagai hadiah  dari seorang sahabat.”
     “Sebelum kami berpisah,dia ada beri sepucuk surat.Dia minta aku baca hanya setelah aku sampai rumah.”
     “Apa isinya?”
     “Kutunggu jandamu”Balas Nisa sambil ketawa memecah sepi.
     “Eeeeeeiii.Ni yang geram tau.Cakaplah betul-betul.Orang semangat dengar..”Harir mencubit nakal peha Nisa.Dimuncungkan mulutnya tanda merajuk.
     “Ok,ok..Ala,gurau je Harir.Seronok tengok muka engkau macam tu.”Tangannya mengusap bahu Harir.
     “Dia tulis,meskipun berpisah,doanya sentiasa ada untuk aku.Bila saatnya tiba,dia sedia melamar aku.Tiada tarikh untuk dia tetapkan semua itu.Ketentuan milik Allah.Katanya,dia tidak mahu mengikat aku dengan janji-janji manis.Biar doa menjadi tanda cinta.Tambahnya lagi,doakan dia menjadi lebih baik dari sedia ada.Agar Allah dicintainya melebihi segala yang ada.”
     “Engkau masih simpan surat dia tu?”
     “Aku dah buang.Aku tak mahu terkenang lagi kenangan itu.Cukuplah aku mendoakan dia.”
     “Alhamdulillah.Dah,tak payah teringat-ingat lagi dosa tu.Bila terlintas,cepat-cepat istighfar.Aku ada untuk kau cinta.”Sengih Harir.Sama-sama ketawa.
     “Aku memang cintakan kaulah!”Balas Nisa.Mereka berpelukan.Bahagia rasanya.
     “Kekalkan bahagia ini ya Allah.Aku cintakan dia.Sahabat dunia hingga ke syurga.”Doa  Nisa.
 Teringat dia pada pengisian dari kakak usrahnya,Kak Adilah pada minggu lepas.Satu-satunya hadith yang dihafalnya,atas permintaan Kak Adilah.
     “Adik-adik kena ingat,persaudaraan yang dibina atas titian iman itu membawa ke syurga yang kekal selamanya.Tanda kita cinta dan sayangkan saudara kita,adalah mendoakannya. Dalam satu hadith Rasulullah berbunyi,
     “Sesiapa yang mendoakan saudaranya pada saat dia tidak bersama-samanya,maka malaikat yang diamanahkan untuk menjaga dan mengawasinya berkata: ‘Semoga Allah mengabulkan dan bagimu semoga mendapat yang sama dengannya”
      “Itu yang tidak bersama kita.Kalau yang bersama dengan kita pastinya lebih dari itu. AllahuAkbar.Sama-samalah saling mendoakan.Saat bersamanya ataupun jauh dari mata.”
 Masih terngiang-ngiang kata-kata Kak Adilah.

     “AllahuAkbar,AllahuAkbar”Laungan azan bergema.Tersedar Nisa.Dia mengelamun dalam pelukan.
     “Haa,azan maghrib dah.Jom solat sekali”Ajak Harir.
     “Nisa solat dalam bilik je boleh?”
     “No,no,no...Solat sekali.Jemaah.”Tangan Nisa ditarik lembut oleh Harir.
     “Ok bos!”Nisa akur.
to be continue...

3 comments: