Friday, November 18, 2011

Diari USIM dan aku

Assalamualaikum semua:)
For a long time tak update blog.
Petang jumaat yang mulia ni Allah izinkan tangan ini menari di atas keyboard.

THANK ALLAH!
ALHAMDULILLAH!

And surely banyak yang berlaku sepanjang blog ini tidak di update.
Post kali ini mungkin panjang disebabkan saya tiba-tiba semangat nak story mory kat blog terchinta nieh!

Firstly..
Cuti mid sem as wel as cuti sempena hari raya aidiladha:)

Seperti biasa,saya akan ke kedai setiap hari sebelum hari raya haji.For all to know,kedai Ayaman Frozen Foods tu hanya akan cuti 2 kali dalam setahun.HAAA???
Ya,percayalah.Iaitu pada setiap hari pertama hari raya.Aidilfitri dan Aidiladha.
Sincerely,from deep in my heart,memang sangat penat kerja.Even ada pekerja asing yang membantu,kita sebagai tuan kedai berganda-ganda letih daripada dia.Sebabnya,kita banyak memikir berbanding dia.Ok,cukuplah.haha.

Other than helping my mother at groceries,on 12nd and 13rd of nov,my father brought my whole family to family day of Sekolah Menengah Raja Muda Musa at Teluk Senangin.Overall,memang sangat best.Firstly,sebab untuk kesekian kalinya saya ke sana dengan memakai pashmina.OMG!Nak kata selesa tu rasanya tidaklah(in my opinion,sbb mmg x biasa pkai shawl,pashmina,etc).Keterujaan itu amatlah terserlah.Haisshhh..InsyaAllah itu yang pertama dan yang terakhir.I felt like "pergi ke mana,orang memandang".Ya,pastikan anda faham maksud saya.=.="



...Secondly,I learnt something new for me that is from my sister,Kak Yang on how to be floating on water.It's FUN.Really i tell you.:)

 Lend me ur eye please:)
dengan mama

scenery time awal pagi.awan hitam,tandanya nak hujan:)

hero2 ni sangat suka ke pantai:)


Secondly...
No more blackberry with me:(
Bye2..
kepada
.
.
.
.



Haa..Ni sikit sedih ceritanya.A month bersamanya ke mana saja saya pergi.Tup-tup dia tiada lagi bersama saya sekarang..Disebabkan keperluan saya untuk punya dua sim kad,saya perlu mencari alternatif lain.Jadinya,Nokia X1 berjaya dibeli bagi menggantikan Blackberry Curve 9300.Tiada bluetooth,tiada kamera.HAA??Ya,Ini adalah disebabkan kewangan yang tak berapa nak stabil sekarang.haha.

"Tidak mengapa sayang,belajarlah hidup bersederhana.Bukankah itu lebih mulia di mataNya?"
-monolog diri-

Thirdly...

Menaiki bas ke Teluk Intan bersama si kecik.haha.Si kecik yang saya maksudkan adalah adik bongsu,as we call him as adek.
gambar time hari raya:)haha


Tujuan ke Teluk Intan adalah untuk mendaftarkan akaun adik2,berurusan dengan Bank Islam dan Agro Bank,membeli hadiah birthday untuk rayyan(my kakak saudara punya anak),dan membeli broadband celcom pakej rm 50 sebulan.This is my first time went to bank dan mneguruskan semuanya by myself.Alhamdulillah,selamat sampai.Adek said on our way to Agro Bank beside photoshop at Teluk Intan, "Kak Yong,bestla dapat jalan kaki macam ni.Seronok" katanya dengan muka bercahaya.
.
.
.
.
10 minute later,he said, "Kak Yong,jauh lagi ke?adek rasa macam dah jalan 60 kilometer."..HAHA.Serius lawak budak kecik nieh!

Forthly..

Pada malam Khamis yang lalu,saya berkesempatan menghadiri Program Bedah Novel di DKP 4,USIM.KAli ini,Bedah Novel menampilkan Kak Fatimah Syarha Mohd Nordin,dalam memperkenalkan novel terbarunya Sebarkan CintaMu.MasyaAllah,terasa diri ini kerdil berbanding dia.Ilmunya tinggi,peribadinya wajar dicontohi.AllahuAkbar.Syukur sangat sebab dapat mendengar kata-kata peransang darinya secara lansung.Alhamdulillah ya Allah.



Kata-kata Kak Ha yang terngiang-ngiang di telinga saya hingga saat ini:

"Cinta kamu pada seseorang akan hilang dan pudar bersama apa yang tidak kekal yang kamu harapkan darinya".

Fahaman saya,jika kita cintakan seseorang kerana rupa,harta,darjat,populariti yakni yang tidak kekal,maka ia akan pudar.Tapi,jika kerana Allah yakni yang kekal,cinta itu adalah selamanya.MasyaAllah!

Ok..Azan asar pun sudah berkumandang..So,jom solat!


Sabda Nabi SAW,

سيل النبي صلى الله عليه وسلم أي الأعمال أفضل , قال الصلاة لأول وقتها (رواه الترمذي)
Ertinya: " Ditanya Nabi SAW , apakah amalan yang terbaik, maka jawab Nabi : Solat di awal waktu" ( Riwayat At-Tirmidzi dan Abu Daud, Albani : Sohih




Sekian,wassalam:)

No comments:

Post a Comment