Wednesday, November 30, 2011

Salam.
Today's post gonna be my opinion on "Kesan hiburan kepada tamadun" as Pn Anita asked all her students to give some buah fikiran tentang tamadun.

Check this out!




Pendapat saya lebih kepada skop hiburan.
Semua manusia secara fitrahnya sukakan hiburan, tapi sejauh mana fitrah itu di kawal supaya ianya tidak memberi kesan negatif kepada diri, keluarga, masyarakat, tamadun?

Tamadun?



Ya, tamadun.
Hiburan juga memberi kesan kepada tamadun.
Tahukah kamu?

Renung kembali atas dasar apa kita berhibur.
Sekadar memenuhi kemahuan?
Sekadar mengisi masa terluang?
Sehingga hiburan itu melalaikan kita..
Seterusnya menjatuhkan kita..
Dari membangunkan tamadun kita sendiri.

 Cukuplah negara-negara barat untuk kita jadikan teladan. Mereka mengalami keruntuhan moral dek penerapan budaya hiburan yang melampau. Artis diagung-agungkan, unsur-unsur pemujaan berleluasa dan tanpa kita sedari, lirik-lirik lagu yang di hasilkan juga melambangkan keruntuhan akhlak dan ketidakmerdekaan jiwa mereka.Ikatan persaudaraan,nilai-nilai moral makin pupus di kalangan mereka.

Namun,mereka mampu membina tamadun kebendaan yang unggul.Keruntuhan akhlak muda-mudi mereka masih mampu ditampung dengan ketamadunan kebendaan mereka.

Tapi kita?

Tepuk dada tanya iman.

Islam tidak menghalang kita berhibur.Ada batas,ada hadnya.Ikutilah apa yang di gariskanNya.Bukan untuk menyekat dan mengongkong,tetapi untuk membimbing.

Wahai muda-mudi Islam,
Bina semula tamadunmu,
Angkat semula martabat agamamu,
Kamu dan aku,
Sama-sama bersatu.



Sekian.
Sumber rujukan:
Ada salah,harap betulkan.Wassalam..approve

No comments:

Post a Comment